De eerste 6 maanden - Reisverslag uit Lauraët, Frankrijk van Gijs en Erna Jong - WaarBenJij.nu De eerste 6 maanden - Reisverslag uit Lauraët, Frankrijk van Gijs en Erna Jong - WaarBenJij.nu

De eerste 6 maanden

Door: Gijs en Erna de Jong

Blijf op de hoogte en volg Gijs en Erna

30 Oktober 2015 | Frankrijk, Lauraët

Vrijdag 24 april was de dag dat wij afscheid hebben genomen van onze buren in de Emsstrasse en tevens Gerrit en Monica (de nieuwe eigenaren van “Welcome Inn”) aan hun hebben voorgesteld. Het was een prachtige dag met veel zonneschijn en dat in een week met voornamelijk regen.

We hebben bijna 10 jaar, met veel plezier, in het dorp Lathen gewoond en het afscheid met Sekt Empfang en Kaffee und Kuchen van onze buren was gezellig maar aan de andere kant ook emotioneel. Het is per slot van rekening een behoorlijk stuk van je leven.

De eerste overnachting was in Meppen (NL), een dorp in de buurt van Emmen. Hier waren wij de gasten in een meer dan voortreffelijke B&B. De volgende ruim 2 weken hebben we aan De Moezel, De Rijn, Het Zwarte Woud en De Ardennen doorgebracht.

Tijdens de bovenstaande periode kregen we te horen dat een geplande huis sit in Engeland wegens omstandigheden (ziekte) niet door kon gaan. We zijn op zoek gegaan naar een invulling voor dit “gat” en vonden een geweldige huis sit in de bergen van Chella in de provincie Valencia, Spanje. Daar hebben we bijna 4 weken gewoond en zijn via een paar dagen Oostende (niet onze plaats om een paar dagen door te brengen, maar ja....) in België, teruggekeerd bij Peter en Ina in Sint Willebrord.

Nu de B&B verkocht is en wij vrijwillig homeless zijn moeten we ook nadenken waar we tijdens en na ons reisavontuur gaan wonen. Dit “probleem” werd opgelost doordat het “oude huis”van Peter en Ina zo goed als leeg staat en “lucky us”, dit huis mogen wij van hun huren, zijn wij zondagskinderen of niet? Een prachtige plek en......we weten wie onze buren zijn, ook heel belangrijk! Er moeten in ons huis nog een paar kleine aanpassingen gedaan worden en aangezien wij nog geen tijd hebben om te verhuizen blijven onze spullen in de opslag in Duitsland staan. We wonen nu, als we even in Nederland zijn, in het nog gemeubileerde huis. Hoe goed kan alles lopen?

Vervolgens hebben wij in Rotterdam op een appartement en kat gepast. Het appartement lag op de 19e verdieping met een spectaculair uitzicht op de Van Brienenoord brug en de rivier. Ook de Van Ghentkazerne, de plaats waar ik ruim 50 jaar geleden toe trad tot het Korps mariniers was vandaar uit prachtig te zien. Ook al was het uitzicht spectaculair te noemen, onze indruk is dat je op zo'n hoogte snel vereenzamen kan. In Rotterdam waren we toerist in eigen land en hebben daar o.a. de Euromast, de SS Rotterdam, De Markthal en het vernieuwde Centraal Station bezocht. Een aantal van deze locaties heeft een facelift ondergaan en zijn zeer de moeite waard om te bezoeken.

De volgende House sit was voor 3 weken in Kiel Windeweer. We paste daar op een allerliefst hondje ( Laika ) en twee prachtige katten. Normaal kwam Laika al jaren bij ons in Lathen logeren en nu logeerde wij bij haar in Kiel Windeweer, het Veenkoloniale dorp waar we in het verleden 3 jaar hebben gewoond. Erg leuk om onze oude buren weer (eens) te zien en te spreken. Het huis waar wij op paste ligt, zoals bijna alle huizen in Kiel Windeweer, aan het Kieldiep en we zagen dagelijks de pleziervaartuigen op enige meters aan ons voorbij varen.

We zijn, terwijl we de periode Kiel Windeweer afsluiten, ongeveer 3 maanden aan het reizen en trekken en merken hoe ontspannen ons leven is geworden in vergelijking met het drukke B&B-bestaan. We slapen goed en kunnen gedurende de zomerperiode ook eens “met vakantie”, iets wat de laatste 10 jaar natuurlijk niet mogelijk was. Het heeft ons nooit gestoord en hebben 10 heel fijne jaren gehad maar we genieten samen echt van de rust en het leven zonder agenda. Met andere woorden we missen de B&B, hoe leuk het ook was, niet. Wonderlijk dat hadden we niet verwacht.

Na ons verblijf in Kiel Windeweer zijn we teruggekeerd naar huis want de volgende bestemming is Engeland. Dit verblijf is ruwweg van begin augustus tot begin september in Lymington (New Forest) en van begin september tot begin oktober (7e) in Horningsea Cambridge, we passen in Engeland dus op twee verschillende huizen in twee verschillende gebieden.

De avond voor vertrek naar Engeland werd Erna, het zal ook niet, tijdens het eten van een salade door een wesp gestoken. De steek was in haar tong en gelukkig niet in haar keel. Na een bezoek aan de dokterspost en een anti-histamine injectie konden we weer naar huis. De dokter had er wel bij gezegd dat ze er slaperig van zo worden, nou slaperig...., pffff. De volgende dag zijn we naar Engeland vertrokken en van die reis zelf heeft Erna alleen (min of meer onbewust) de oversteek naar Dover meegemaakt. Ook de overnachting in Dartfort, waar we gepland hadden om wat te winkelen, en de reis de volgende dag naar Lymington heeft Erna voornamelijk in dromenland doorgebracht. Na een kleine week was de zwelling en de pijn verdwenen. Maar wat blijft is de angst voor wespen.

De House sit in Lymington is voor ons min of meer routine. We hebben daar al twee keer eerder opgepast en er wonen in dat huis drie heel gemakkelijke en lieve katten. Een van de katten is een Siamees en is een echte binnenkat. De andere twee katten zijn voorzien van een halsbandje met een ontvangertje en zijn de hele dag op sjouw . De tuin (en dat is een hele grote) is afgezet met een zogenaamde “Invincible Fence”. Als de katten in buurt van deze (in de grond begraven) draad komen begint hun ontvangertje steeds harder te piepen als waarschuwing, ga niet verder!! Mochten ze besluiten om dat toch te doen dan volgt een schokje. En gaan ze echt niet verder. Ik heb het bij mezelf uitgeprobeerd, het werkt! Ook komen ze via een kattenluik af en toe naar binnen en dan lijkt het of ze willen zeggen “Hoi, we zijn nog er hoor”.

Het leuke van House sits is ook dat je contact krijgt met (tijdelijke) buren, zo ook in Lymington. Een keer per week zien we elkaar tijden een High Tea of diner. Dat is niet alleen gezellig maar zo leren we ook dingen over de omgeving en gewoontes van de bevolking kennen. Ook krijg je contacten met mensen die vragen of je ook op hun huis wil passen. We hebben dat vorig jaar al eens gedaan en kregen nu opnieuw een aanbod om op dat schitterende (Anton Piek) huis midden in het bos te passen. Als wij niet kunnen proberen we op een van onze vrienden/kennissen interesse heeft.

We vermaken ons hier prima en bekijken en doen allerlei leuke en interessante dingen. Die zijn er hier voldoende dus de keus is soms moeilijk vanwege de hoeveelheid bezienswaardigheden. Een oversteek met een kleine ferry naar het eiland Wight, een lunch wat rondkijken en weer terug is een van de dingen die we doen. Ook Car Boot Sales, markten en sommige winkelcentra kunnen op een bezoek van ons rekenen. De laatste meestal als het weer wat minder is en eerlijk gezegd is dat nog al eens het geval in Engeland, ook nu. De temperatuur is prima maar soms is het bar en boos, dan komt de regen met bakken uit de hemel. De Engelse zeggen dan “it's raining cats and dogs”en daar lijkt het ook wel een beetje op. Vervolgens is er dan in de middag weer volop zonneschijn met temperaturen van zo'n 22 graden. Voor ons is de morgenregen niet zo'n probleem we zijn namelijk diesels en starten daarom langzaam op.

We bezoeken ook regelmatig Het New Forest waar de natuur heel bijzonder is. Vooral het feit dat de dieren hier voorrang hebben op het verkeer is apart. Paarden, ezels, koeien enz. enz. lopen hier in dit gebied gewoon over de weg en in de dorpen onder het motto: “de natuur is niet alleen van de mens”. In de dorpen, met de zogenaamde “Cholat Box” huizen, moet je uitkijken dat je ijsje niet uit je hand gejat wordt door een paard of ezel.

We hebben een week over tussen Lymington en Horningsea Cambridge en besluiten op een echt Engels holidaypark in de buurt van Sheerness door te brengen. Dat is een belevenis apart. Erna zegt: “Ik heb nog nooit zoveel vrouwen gezien met maat 48-50 en die maat 40-42 proberen te dragen”. Het is een kermis van gokpaleizen, Fish and Chips tenten. De vakantievierders komen alleen hun stacaravan uit om te roken en 's avonds naar het entertainment centrum gaan. Dit centrum bestaat uit een gesjeesde zanger/komiek met keiharde muziek en een bingo die je op 10 kilometer afstand nog mee kan spelen.

Ons doel van deze tussenweek was o.a. om op 12 december de Dutch Marines Rowing Challenge te supporten bij hun binnenkomst in Londen. Zij hadden vanuit Rotterdam via Vlissingen 350 kilometer geroeid Vervolgens was er de deelname aan de River Race op De Theems. Het was een spectaculair showspel met veel oranje, rood wit blauw in de buurt van de Tower Bridge die zelfs even oranje kleurde. De marinierskapel en diverse commandanten waren ook aanwezig en het deed mijn mariniers hart goed om dit spektakel te mogen meemaken. Heel leuk was ook dat Erna en ik deze dag doorgebracht hebben met de bekende voetbaltrainer Martin Jol en zijn vrouw Nicole. Omdat Martin en zijn vrouw in Londen wonen had hij opdracht gekregen van zijn broer Klaas Jol (oud marinier) om namens hem bij dit evenement aanwezig te zijn. Het hele evenement stond in het teken van het 350 jarig bestaan van het Korps Mariniers (10 december). Er werd geld ingezameld voor Buddy's in Nood , zoals oud-mariniers met PTTS. Het hoofddoel van de DMRC was het kunnen aanschaffen van hulphonden voor deze Buddy's in Nood. Nogmaals respect en petje af voor deze oud-mariniers die dit gedaan hebben voor hun buddy's.

We zijn nu inmiddels alweer zo'n twee weken in Horningsea een dorpje onder de rook van Cambridge en passen hier op een huis met twee Burmese schatten van katten. We hebben nooit geweten dat dit zulke lieve, aanhankelijke, intelligente en ondeugende katten zijn.

Wat een historie heeft Cambridge...een wereldberoemde universiteit opgericht in 1209 en prachtige gebouwen. De hele stad ademt historie uit en niet te vergeten de rivier Cam waar veel gepunterd wordt. Op een zonnige zondag zijn we vanuit ons dorp met een river boat over de rivier Cam naar Cambridge gevaren en hebben daar al slenterend en zittend op terrasjes genoten van deze prachtige stad. Opvallend is ook dat er ook door jonge mensen en families veel gepicknickt wordt in de parken van de stad.

We lopen ook regelmatig over public footpaths zoals je die alleen in Engeland tegenkomt. Deze brengen je over een hek klimmend en over een boerenerf lopend, door weilanden en velden. Onderweg lunchen we dan in een pub die we altijd wel ergens tegen komen, het leven kan goed zijn.

Dit is is een lang verslag geworden omdat het een periode van 6 maanden en diverse landen en gebeurtenissen bestrijkt. We proberen voor de toekomst om zo een keer per vier weken jullie op de hoogte te houden van onze reizen en belevenissen. Voor de toekomst staat voorlopig gepland, Zuid-Frankrijk (daar zijn we nu), Namibië en de USA. We houden jullie op de hoogte.

Aangezien St. Willebrord onze nieuwe woonplaats in Nederland is geworden zijn we zondag 25 oktober voor ruim 5 weken naar de Midi-Pyreneeën vertrokken.

Het is vandaag 30 oktober en we zijn maandag 26 oktober aangekomen in Lauraët een heel klein dorpje (70 inwoners) zo'n 15 kilometer van de stad Condom verwijderd. Hier verblijven wij tot 30 november.

We zullen proberen wat vaker een verslag te doen van onze belevenissen in Frankrijk.

A suggestion to our foreign friends, please use Google Translator to read our travel reports.
Ein Tipp für unsere ausländischen Freunde, wenn Sie Google Translator verwenden können Sie unsere Reise Berichte lesen.

• 30 Oktober 2015 - 15:45

Greetje Buisman-Dijk (Neusustrum- Duitsland):

Hallo Gijs en Erna,

Wat enig om jullie reisverslag en belevenissen te lezen en op deze manier te mogen meemaken.
    Het gaat jullie dus gelukkig goed en jullie hebben inmiddels al op vele huizen gepast en vele mooie Europese plekjes gezien. Prachtig. En kennelijk bevalt dat zo goed dat jullie je bewogen en zorgzame leven voor de vele B&B-gasten niet eens missen. Een goed teken.
    Ik wens jullie een hele fijne voortzetting van jullie lange reis en hoop regelmatig iets van jullie te lezen.

lieve groetjes,
    Greetje Buisman-Dijk, Neusustrum.

• 30 Oktober 2015 - 16:16

Wouter Groeneweg:

Hallo Gijs en Erna,
    Het is een echte avonturenroman zoals je, jullie "house sit" en reizen beschrijft en we genieten ervan het te lezen. Jullie hebben wel elke keer mazzel dat er zulke leuke evenementen in jullie omgeving zijn en er zo van kunnen genieten. Hoewel wij het ook leuk vinden om te reizen vinden we het ook fijn om weer thuis te komen en onze familie en vrienden weer te treffen. We leven ook mee met de belevenissen en ontwikkeling van de kleinkinderen en hebben nog andere hobby's waardoor ons leven zich vooral in Harderwijk en omgeving afspeelt. Dit jaar zijn we vanwege de heupvervangingen van Kelly niet op reis geweest maar nu zij in maart volgend jaar stopt met haar werk hebben we een reis naar Toscane gepland met onze camper en natuurlijk onze honden.

Wij wensen jullie nog mooie reizen en leuke "house sits" toe en kijken uit naar het volgende verslag,

Wouter en Kelly, Harderwijk

• 30 Oktober 2015 - 16:20

Jose:

Wat een leuk verslag!! Zo zie je nog eens wat vd wereld. Hopelijk mooi weer in La Douce France. Geniet ervan en blijf gezond!! Veel liefs van ons. En je weet het, we hebben geen B&B, maar je kan altijd komen logeren in unsere Heimat. Liebe Grusse, C&J.

• 30 Oktober 2015 - 16:38

Nico En Tilly Osinga:

Hallo Gijs en Erna,

Wij vinden het heel leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Wie veel reist kan veel verhalen zeggen ze wel eens, dat is zeker voor jullie van toepassing. Geniet maar verder van het leven op de manier zoals jullie dat willen.

Hartelijke groeten van Nico en Tilly

• 30 Oktober 2015 - 19:11

Ger En Henny:

Hoi Gijs en Erna,
    Geweldig wat jullie doen! Jullie doen het mariniers
    Gezegde:"Qua patet Orbis" alle eer aan!
    Zo wijd de wereld strekt!!
    Super. Wij wonen nu in Harkstede in een
    High tech appartement aan het water.
    Gezondheid van ons goed!
    Fijn dat we getuige mogen zijn van jullie avonturen!
    Groetjes, Ger&Henny Tjemmes

• 31 Oktober 2015 - 13:15

Gerrit En Willy:

Leuk en interessant om jullie reisavonturen te mogen lezen. Veel plezier samen en enjoy. Viva la vida!

• 31 Oktober 2015 - 13:58

Sierk & Julia:

Ha Gijs en Erna,

Gijs gefeliciteerd met je verjaardag en een gezellige dag samen met je liefste!!

Wat fijn dat het jullie zo goed gaat.
    Door het verslag dat leest als een boek krijgen we een goede indruk.
    Het is toch prachtig om zo op deze manier te leven we zijn er best een beetje jaloers op.
    Zoals Janis Joplin al zong in de jaren 60 met het nummer Me and Bobbie McGee "Freedom is just another word for nothing' left to lose".
    Mooi toch!
    We kijken alweer uit naar het volgende verslag.

Veel liefs en dikke zoenen vanuit het domain Lisse.

Sierk en Julia.

• 31 Oktober 2015 - 15:38

Herman Hanhart:

Hallo Gijs en Erna,

Heel leuk verslag, verdiende langdurige vakantie lekker zo doorgaan
    Groetjes vanuit Thailand.
    Herman.

• 02 November 2015 - 09:50

Marijke Gravestijn:

Lieve Erna en Gijs,
    Wat leuk om een verslag van jullie reizen te krijgen. Nu hebben wij een goed overzicht van wat jullie allemaal hebben meegemaakt. Jack en ik zijn best wel een beetje jaloers, maar aan de andere kant, wij hebben vroeger ook de mooiste reizen gemaakt al namen wij ons eigen huisje mee.
    We hopen, dat jullie genieten in dit prachtige gebied, maar volgens ons kunnen jullie dat als geen ander. Doe het zo lang jullie kunnen.
    Geniet en blijf gezond en vergeet niet een volgend verslag te maken. Wij kijken er reikhalzend naar uit.
    Heel veel liefs van Jack en Marijke en een poot van Boy.

• 02 November 2015 - 21:17

Marina:

Hallo lieve Gijs en Erna,

Meeleven, meekijken en meegenieten van jullie reizen en oppasavonturen. Heerlijk! Ook de foto's zeggen genoeg. Dus op de bank reis ik met jullie mee.
    En elkaar ontmoeten bij afscheid Jan was weer zoals vanouds. Dan maakt tijd en afstand niet uit.
    Ik kom wel weer eens aan voor feisttocht met mijn zus. We zoeken nog een bestemming voor komend voorjaar.

Dikke knoef!

Marina

• 09 November 2015 - 18:12

John En Lettie Kraak:

Lieve Erna en beste Gijs,

allereerst even zeggen dat jullie er zeer goed uitzien. De lach in jullie ogen geeft aan dat jullie volop genieten van het leven, dat jullie gelukkig zijn. Meer kan een mens, naast gezondheid, zich niet wensen.

Nog bedankt voor de Halloween wensen, zo als altijd een genot om deze kaarten te openen.

Wat een avontuurlijke rijkdom is jullie ten deel gevallen. Wat een mooi verhaal en mooie foto's mogen we lezen en zien. Lettie en ik hebben dan 1 keer Amerika en vijf keer Australie en Tasmania gezien, maar zijn bij jullie vergeleken nog maar beginners. Ik zie Gijs al lachen. Oh ja, net op onze vakantie in Turkije wederom een marinier ontmoet Gijs Slagmeulen uit de lichting 1966. Net als met jou Gijs, lachen en serieuze momenten afwisselen .

We blijven uitkijken naar jullie volgend verslag en mooie foto's. Blijf genieten met elkaar en vooral blijf gezond.

Dikke knuffel voor Erna en collegiale groet voor Gijs.

Lettie en John

• 18 November 2015 - 15:45

Gerda:

Lieve Gijs en Erna,

wat een heerlijkheid allemaal. En wat een rust straalt dit uit. Geniet ervan!

liefs, Gerda

• 19 November 2015 - 06:47

Frans:

Hoi Gijs en Erna,
    Wat een leuk overzicht van jullie omzwervingen. Kijk nu al uit naar jullie volgende verslag.
    Je hebt nu in ieder geval het betere weer uitgezocht, want hier lijkt het wel wat op het bekende Engelse (Schotse) weertype. Veel plezier en groeten,

Hermien en Frans

• 13 Maart 2016 - 10:32

A.J.BREEMHAAR EN A.BREEMHAAR.:

GIJS EN ERNA,WERELDREIZIGERS.!! GEFELICITEERD MET ERNA S

VERJAARDAG EN NOG VELE GEZONDE JAREN MET JE TWEETJES, EN

WE BEDANKEN JULLIE VOOR HET MOOIE REISVERSLAG..

HIER IS ALLES GOED.

VEEL LIEFS . ADOLF EN ANNIE.